Ga naar zoekveld

Natasja Naron gelooft heilig in haar 'filosofie van genoeg'

23 april 2025 · Leestijd 4 min

Een uit de hand gelopen studieopdracht confronteert haar op haar 19de plots met een grote schuldenlast. Organiseer een sportevenement, luidt de opgave bij haar hbo-studie sport, economie en communicatie. Met het fanatisme dat haar eigen is, strikt ze maar liefst 150 ploegen voor een meerdaags ‘vijf tegen vijf’-voetbaltoernooi. Haar hbo-opleiding, geschrokken van die omvang, vraagt haar kort voor aanvang het evenement af te gelasten – zij vindt dat ze dat niet kan maken en richt, om haar toernooi te redden, een eigen bedrijf op. Maar twee regendagen maken dat het evenement volledig in het water valt. Wat resteert is een schuld van 20 duizend gulden (ruim 9 duizend euro).

Natasja Naron wil die wegwerken door naast haar studie verzekeringspolissen te verkopen. Na twee dagen opleiding mag ze aan de slag voor een bedrijf dat, ontdekt ze later, woekerpolissen verkoopt. DF Nederland, een dochter van Aegon, benadert op basis van Prénatal-klantenbestanden jonge stellen die een spaarpot voor hun toekomstige kinderen willen. Ze gaat bij hen langs met een knuffel en polissen die hoge rendementen suggereren, maar vooral verborgen kosten bevatten. Wanneer ze bij haar leidinggevenden en bij Aegon navraag doet en geen bevredigende antwoorden krijgt, stopt ze acuut. 

Die ervaring leidt tot haar levensmissie: mensen integer financieel advies geven. ‘Ik zag de behoefte daaraan, maar ook hoeveel adviseurs niet integer opereren. Tegen hen wilde ik mensen beschermen.’ Haar bedrijf Gabriël Financiële Bescherming is geboren, waarvan het uitgangspunt haar ‘filosofie van genoeg’ zal worden. 

Haar betrokkenheid bij de wereld stoelt op een jeugd in een christelijk gezin met twee kinderen, dat leeft rond bijstandsniveau, omdat haar vader een theologisch promotieonderzoek doet. De armoede is onmiskenbaar, ‘maar ik voelde die nooit zo’. Wat haar wel raakt zijn leerstukken als naastenliefde en ‘bekommernis om de nood in de wereld’, waarvoor ze vol passie in actie komt. 

Naast haar bedrijf, geeft ze een executive program aan de Erasmus Universiteit Rotterdam vorm over de betekenis van rijkdom. Ook dat ziet Natasja als een manier om anderen op het spoor van haar ‘filosofie van genoeg’ te zetten. 
‘Dat programma is bedoeld voor professionals die meer impact op de wereld willen hebben: hoe ga je dat in je werk en je privéleven voor elkaar krijgen? Die twee dimensies kun je niet los van elkaar zien. 

Voordat ik bij de Erasmus Universiteit uitkwam, heb ik lang geprobeerd andere financiële dienstverleners mee te krijgen met mijn idee. In 2017 was ik tot ‘meest inspirerende persoon in de financiële dienstverlening’ verkozen. Op allerlei bijeen­komsten hield ik inspiratiepraatjes, maar uiteindelijk hadden die geen effect. Ik merkte dat mensen wel zeiden erdoor geïnspireerd te zijn, maar vervolgens kwamen ze niet tot daden. 

‘Het Erasmus­programma, waarbij allerlei specialisten les­ geven, zet wel echt zoden aan de dijk. Sommige deelnemers komen uit het bankwezen en adviseren zogeheten tien­ miljoenplus­klanten, onder wie miljardairs. Voer je met hen een gesprek waardoor ze zich gaan inzetten voor goede doelen en duurzaamheid, dan heeft dat daadwerkelijk effect. 

‘Geld is een erg krachtig middel om van betekenis te kunnen zijn. Er valt veel mee op te lossen. Krijgen we mensen zover betekenisvoller te willen leven en werken, dan valt er veel in beweging te zetten.’ 

Dit is een gedeelte uit een interview wat de Volkskrant eerder dit jaar over Natasja publiceerde. Wil je met Natasja in contact komen, dat kan via Linkedin.

Ontmoet meer ondernemers

Sluit je aan bij het EO-ondernemersplatform

Ontmoet meer ondernemers

Ontdek waarom Danielle, Teshale en anderen zich hebben aangesloten bij het zakelijke platform van de EO.