Inez Petter: 'Aandachtsmanagement is als dingetjes-soep'
‘Eten we dingetjessoep?’ Als kind stond ik regelmatig met deze vraag in de keuken bij mijn moeder. Soep met dingetjes is de heerlijke groentesoep van mijn moeder. Alleen als kind had ik wat moeite met ‘de dingetjes’.
Waarom is de groentesoepmaaltijd van mijn moeder altijd geslaagd? Smaakvol koken is een kwestie van timing, goede voorbereiding, keuze van de juiste ingrediënten en álles met aandacht doen. Goed leiderschap kan je hiermee vergelijken. De mix van alles bij elkaar maakt je een goede leider: bewustzijn van je rol, verantwoordelijkheid dragen, juiste prioriteiten stellen, focus houden, scherp blijven op werkhygiëne, nakomen van beloftes en bouwen aan vertrouwen. Leiders zijn de dingetjesmannen en -vrouwen die het verschil kunnen maken in werk(on)geluk van werknemers.
De basis voor dit alles is maar één ding: adequaat aandachtsmanagement. In mijn coachpraktijk zie ik leiders met chronisch gebrek hieraan. De agenda’s worden beheerst door anderen. Volgens Maura Nevel Thomas, schrijver van ‘Attention Management: How to Create Success and Gain Productivity Every Day’, is aandachtsmanagement zelfs de belangrijkste tool voor de 21 eeuw geworden. Zet je dit goed in, dat zie je dat direct terug in teams en resultaten.
Daarom roep ik al lange tijd dat we het meer over aandachtsmanagement moeten hebben, in plaats van timemanagement. We zijn verslaafd geraakt aan afleidingen en drukte. In onze tijd is échte aandacht een schaarste. Maar aandacht heb je nodig voor het leveren van kwaliteitswerk en goede samenwerking binnen teams en met je klanten. Thomas beschrijft hierin 3 stappen:
- Beheers je omgeving
- Ken de technologie
- Zet je gedachten en gedrag op een rij
Ben jij bewust van de impact van de werkplekomgeving? Weet je hoe je technologie effectief kan inzetten? En andersom; als de smartphone te veel impact heeft, hoe geef je jezelf rust? Wanneer zet jij je gedachten op een rij en ben je écht aanwezig?
Ik geloof sterk dat creativiteit de beste aanjager is van goed leiderschap en aandachtsmanagement. Creativiteit brengt je tot rust, heeft een ruimte nodig die je stimuleert, vraagt om technologie die voor je werkt en je snel informatie kan geven. Vanuit creëren, schep je. En van daaruit kun je aanstellen en aanwijzen.
En dát is je rol als leider. Het tilt je boven de troepen uit met een heldere en scherpe blik op wat er is en wat er kán. Je overziet de dingetjes-soep.
Inez Petter