Ga naar zoekveld

De werkvloer voor jouw diepste vragen

25 februari 2025 · Leestijd 3 min

Afgelopen maand mocht ik een inspiratielunch leiden met Andries Knevel. We zijn een perfect duo. Andries scherp op de inhoud en ik scherp op het programma en de tijd. Beelmateriaal, drie gangen menu, muziek en korte inspiratielezingen wisselden elkaar in mooie harmonie en rustig tempo af. Was dit het succes van de middag vroeg ik mij naderhand af?

Nee. De opzet van het programma bleek de basis te zijn voor iets diepers: Ruimte en tijd voor existentiële vragen. 
Wie ben ik? Wat is mijn bron? Waarin vind ik mijn diepste vreugde? 
Als we de kerk niet meer hebben, waar kan je dan met je existentiële vragen terecht? 

Andries Knevel legde het fenomeen van verlieservaring van deze tijd uit:

  • Transcendentieverlies (Is er wel iets hogers?)
  • Relevantieverlies (Waarom zou je geloven, wat is eigenlijk het nut ervan?)
  • Referentieverlies (De oude vertrouwde omgeving waarin iedereen geloofde is weg. Ben ik de enige die op zoek is?)
  • Eschatologieverlies (Is er wat na de dood? Hemel, hel of helemaal niets?)

Is het tegenwoordig moeilijker of makkelijker om over geloof te praten? Ik denk makkelijker. Want de vragen zijn actueel, mensen hebben honger naar gesprek. Niet per se antwoorden. Maar een open gesprek over onze diepere verlangens, vragen over nut, liefde en aanwezigheid.

Is het een taak van een werkgever en leidinggevende om aandacht te geven aan die existentiële vragen? 
Wie keihard nee zegt, mist denk ik de essentie van leven: Mensen willen verbinding. En hebben daar vragen over. Ook op de werkvloer. Wie ben ik, wat maakt dat ik hier van nut ben? Waar leidt dit alles toe? Waarom overkomen mij moeite en gebreken?

Ik wil aan ondernemers en andere leiders een oproep doen om je gevoelssnaar hiervoor te ontwikkelen. Durf jij je hart open te zetten voor collega’s die rondlopen met dergelijke vragen. Vergis je niet, uit mijn coachpraktijk weet ik dat de mate van welzijn en functioneren van medewerkers sterk wordt bepaald of ze wel of niet vastzitten met existentiële vragen over zichzelf. En iedereen heeft die! Ook ik stel mijzelf jaarlijks de vraag wat is het nut, vreugde en mijn aanwezigheid in mijn bedrijf en voor klanten?

Kost dit tijd? Ja. Maar bedenk; het is geen uitgave, het is een investering. 
Collega’s zullen je eeuwig dankbaar zijn voor je aandacht en tijd. 

Inez Petter