"Danny: bij de EO heb ik me altijd op mijn plek gevoeld"
"Danny: ik me bij de EO altijd op mijn plek gevoeld"

Elke werkdag reizen honderden EO-collega’s af naar ons monumentale pand in Hilversum, of schuiven ze thuis aan voor de eerste Teamsvergadering. Wat motiveert hen om elke dag weer hun laptop open te klappen en aan de slag te gaan? Deze rubriek gaat daarom over de vraag: wat drijft jou in je werk?
Hoe lang werk je inmiddels bij de EO? Wat zorgt ervoor dat je hier al zo lang bent gebleven?
Danny: “Onlangs mocht ik mijn 12,5-jarige jubileum vieren bij de EO. Best een lange tijd. Wat daarvoor heeft gezorgd? In mijn documentaire Picture Perfect? die ik onlangs bij EOdocs mocht maken (hier te streamen), vertel ik dat ik als kind altijd al films en televisie wilde maken. En daarin heb ik me bij de EO altijd op mijn plek gevoeld, met de vele toffe programma’s, docu’s en dramaseries die we maken.
Vanuit de functie promoregisseur heb ik me mogen ontwikkelen naar het maken van content met langere spanningsboog, waaronder de impactvolle online streaming series als Wonder, Gered en Oorlogsbrief die we met Team Digitale Content mochten maken. En nu dus ook mijn debuutfilm bij EOdocs. Het smaakt naar meer."
Pluriforme werkplek
“In de documentaire vertel ik ook dat ik in het verleden bij een kerkelijke sekte in pinksterevangelische hoek ben opgegroeid en daar ook heb gewerkt. Ik hielp deze ‘christelijke’ werkgever de moderne mediawereld in. Maar het bleek een onveilige plek. Toen ik bij de EO ging werken, was het voor mij heel inspirerend dat bij dit grote mediabedrijf alle collega’s zich inzetten voor de christelijke missie, maar hier op verschillende manieren vorm aan geven in hun persoonlijk leven. Terwijl ik was gewend dat er maar één waarheid was, op één manier. Gelukkig mocht ik kennismaken met de pluriformiteit binnen het christelijk geloof, het belang van het gesprek aangaan met elkaar en bovenal een veilige werkplek."
Wat drijft je in je werk voor de EO? Waar haal je energie uit?
“Creatieve storytelling. Verhalen mogen vertellen die raken en boeien. Met diepere lagen. En impact. Dat is wat ik het liefste doe. En de Publieke Omroep is een van de mooiste platforms in Nederland om dat bij te mogen doen, vind ik, met een rijke geschiedenis."
Wat zijn een paar hoogtepunten van de afgelopen jaren? Waar ben je echt trots op?
“Momenteel werk ik dus hoofdzakelijk voor Team Digitale Content en met dat team boeken we al langere tijd echt super succesvolle resultaten met de programmering op het YouTube kanaal van de EO. Elke week weer nieuwe afleveringen en vele miljoenen kijkers per kwartaal. Ben trots op zowel de inhoud als ‘production value’ die we bieden. Zelfs ook voor een kleiner budget! Dit gaat niet geheel onopgemerkt voorbij bij de collega’s van de NPO en andere omroepen. Ook niet bij de mensen van YouTube Nederland (Google).
Met name de ‘originals’ (online streaming only titels) als Wonder, Gered, Oorlogsbrief en Kerst voor de deur (met Bert van Leeuwen) zijn hoogtepunten. Enkele afleveringen die me het meeste zijn bijgebleven: die met de mede-oprichter van de motorclub Caloh Wagoh (Iwan Massing, Gered seizoen 2, 700K+ (!) kijkers), de man wiens moeder en broertjes werden vermoord toen hij kind was (Danny Dijkhuizen, Wonder seizoen 1) en de Oorlogsbrief afleveringen met Pierre Bokma en Claire Bender (op YouTube kanaal van NPO Start). Om een eindredactionele, regie- en/of montage-rol te mogen vervullen bij deze titels vond ik heel gaaf."
Debuutfilm
“Mijn absolute hoogtepunt van dit jaar is uiteraard wel mijn debuutfilm ‘Picture Perfect?’ geweest. Een documentaire dicht aan mijn hart, met mijn persoonlijke verhaal. Dat ik de kans heb gekregen om dit te mogen vertellen, daar ben ik de EO en NPO erg dankbaar voor.
Maar ik ben ook trots op de promo-campagnes van de grote EO dramaseries van de afgelopen jaren waarvoor ik trailers en promo’s mocht maken om de ‘vissen’ binnen te trekken om te gaan kijken. Dan denk ik aan zeer recent aan bijvoorbeeld De Joodse Raad, maar ook Hoogvliegers of het iconische The Passion. Er waren vele jaren dat ik dagelijks zowat ALLE tv-programma’s van de EO zag en we daar promo’s voor maakten. Mede met die kennis kan ik zeggen: wat hebben we toch een rijkdom in onze programmering! Daar mogen we allemaal trots op zijn."
Als je de vrijheid zou krijgen om elke denkbare klus binnen de EO op te pakken, wat zou je dan willen doen?
“Ik zou graag mijn tanden eens zetten in serie-formats die we hebben gemaakt met onze gewaardeerde collega’s Kefah Allush en Tijs van den Brink, zoals Oases, Van Atlas tot Arabië en God, Jesus, Trump. Onderzoekende series die op documentair-cinematografische wijze in beeld worden gebracht en opereren op het snijvlak van verwondering en het echte gesprek over drijfveren en grote uitdagingen. En ik zou ook wel Het Familiediner of dat soort formats met Bert van Leeuwen willen regisseren. Bert is een topper en heb met hem in afgelopen jaren dus ook de online streaming serie Kerst voor de deur gemaakt, waarbij mensen ook bij de voordeur overvallen werden. Dat vond ik erg leuk om te doen. Verder heb ik begrepen dat we een NPO 3-format maken over sektes in Nederland. Zo’n format zou mij ook op het lijf geschreven zijn om te mogen maken."